Kontakti

Berģu iela 116,
Rīga, LV - 1024
astmaalergija@inbox.lv

Lapa apskatīta
Šodien: 166
Pavisam: 1944644

Astma skolā

Ir sācies jaunais mācību gads ar jaunām cerībām, jaunām idejām, nodomiem, plāniem, bet diemžēl bieži arī ar jaunām rūpēm, satraukumu, nezināšanu. Ar to sastopas ne tikai bērni, bet arī viņu vecāki un skolotāji.

Pēdējos gados visā pasaulē pieaug astmas izplatība. Šī tendence ir vērojama arī Latvijā. Deviņdesmitajos gados tika veikts pētījums, kura dati liecina, ka Latvijā 8% skolas vecuma bērnu ir astmas simptomi. Ārsti uzskata, ka Latvijā vēl arvien ir daudz bērnu ar nediagnosticētu astmu.

Diemžēl ielaista astma ir daudz grūtāk ārstējama un rada bērniem augšanas aizturi. Bieži vien tieši skolotāji, kuru uzraudzībā bērni pavada lielāko dienas daļu, pamana neparastas novirzes bērnu uzvedībā – aizdomīgas klepus lēkmes, īpaši brīžos, kad bērns ir uztraucies, garastāvokļa maiņas, nevēlēšanos piedalīties aktīvās rotaļās.

Katru bērnu astma ietekmē citādi. Vienam bērnam var būt neliela klepus lēkme un aizdusa, cits nevar piedalīties spēlēs vai pat ierasties skolā. Bērniem var būt elpas trūkuma un klepus lēkmes, kuru laikā var būt dzirdami sēcoši vai svilpjoši trokšņi no krūškurvja. Viņiem ir žņaudzoša sajūta krūškurvī, kas reizēm var būt biedējoša un stipri apgrūtināt elpošanu.

No astmas nav jābaidās. Tā ir jāizprot, lai mācētu ar to sadzīvot un nepieciešamības gadījumā varētu sniegt pirmo palīdzību. Tādējādi palīdzēsim nodrošināt bērnam normālu dzīves kvalitāti, jo ar astmu slims bērns ir pilnvērtīgs sabiedrības loceklis.

Hroniski slims bērns skolā nedrīkst justies slims! Tāpēc kolektīvā, kurā viņš atrodas, nepieciešamas zināšanas par astmu, sapratne, pastiprināta uzmanība un rūpes.

JA JŪSU KLASĒ MĀCĀS BĒRNS, KAS SLIMO AR ASTMU

Izjautājiet vecākus par bērna astmu un pašreizējo ārstēšanu. Uzziniet, pret ko bērnam it alerģija un kādi kairinātāji izraisa astmas lēkmi. Gluži tāpat kā mācībās, arī astmas ārstēšanā un profilaksē visefektīvākā ir individuālā pieeja. Atcerieties – jutība pret alergēniem ir individuāla, tādēļ pirmām kārtām bērns ir jāpazīst. Jutība laika gaitā var mainīties – vienmēr var atklāties jutība pret kādu jaunu alergēnu, ar ko bērns līdz šim nav bijis saskarē.

Ja bērnam ir smaga astma, skolotājiem nepieciešams konsultēšanās ar skolas medicīnas māsu vai ar bērna ģimenes ārstu, par to, kādas zāles bērns lieto regulāri un kādas – astmas lēkmes gadījumā vai tās profilaksei.
Nodrošiniet bērnam vieglu piekļūšanu medikamentiem. Pat neliela aizkavēšanās zāļu lietošanā var radīt problēmas un būt bīstama. Vēlams, lai bērns pats nēsātu līdzi glābšanas inhalatoru. Lielākā daļa bērnu no septiņu vai astoņu gan vecuma paši spēj izlemt, kad viņiem nepieciešams to lietot.

Dažiem bērniem neuzkrītoši jāatgādina lietot zāles (īpaši pirms fiziskas slodzes); ir vērts atcerēties, ka daži bērni kautrējas lietot zāles, citiem redzot.

Informējiet vacākus, ja bērns skolā bieži lieto glābšanas inhalatoru. .

Kaitīgie faktori skolā:
- telpu uzkopšana;
- šūšana un adīšana (vilnas dzija);
- kokapstrāde un ādas apstrāde;
- ķīmiskās vielas (smaržas, dezodoranti, krāsas, lakas u.c.);
- mitras un aukstas telpas;
- stress.

ASTMA UN FIZKULTŪRA

Atbrīvojums no fizkultūras, īpaši ilgstošs, bieži nodara ļaunu. Bērni, kuriem uzspiež pasivitāti, var būt psiholoģiski un sociāli izolēti. Katram bērnam ir savas individuālas nianses, tomēr fiziskai aktivitātei astmas gadījumā jābūt. Bērni, kas ir fiziski attīstīti, var vieglāk tikt galā ar astmas lēkmi.

Jāievēro šādi principi:
- fiziskā slodze jākāpina pamazām, tai jābūt normētai, ideāli – to kontrolējot ar izelpas maksimumplūsmas mērītāju (PEF-metru);
- pirms nodarbībām nepieciešams iesildīties;
- nedrīkst pieļaut pārslodzi;
- jācenšas izvairīties no straujas atdzišanas;
- nedrīkst nodarboties ar sportu putekļainās un mitrās telpās un uz putekļainiem matračiem;
- koku un pļavas zāļu ziedēšanas laikā bērniem ar alerģiju pret ziedputekšņiem vēlams nodarbības veikt telpās;
- bieži pirms fiziskas slodzes nepieciešams inhalēt profilaktiskus medikamentus
- nedrīkst bērnu piespiest piedalīties spēlēs, ja viņam ir pastiprināta sēkšana un viņu moka elpas trūkums.

Ieteicamākie sporta veidi un vingrinājumi – airēšana, skriešana, slidošana, peldēšana(ja nav pārāk auksts vai stipri hlorēts ūdens).
Palīdz arī vingrinājumi, kas prasa pagarinātu izelpu, piemēram, mūzikas instrumentu pūšana, relaksējošā elpošana. Pozitīvas emocijas un fiziska slodze palīdzēs veiksmīgāk sadzīvot ar astmu. Ieteicama ir arī klimata maiņa, īpaši - augstkalnu apstākļi.

KĀ PALĪDZĒT BĒRNAM LĒKMES LAIKĀ

Bērni, kas slimo ar astmu, mācās no iepriekšējās pieredzes. Viņi parasti zina, ko tieši darīt, un līdzi nēsā pareizo glābšanas inhalatoru. Nevaram sniegt vienotus norādījumus visiem gadījumiem, jo astma katram bērnam izpaužas atšķirīgi. Tomēr daži ieteikumi var noderēt visiem.

1. Nodrošiniet, ka glābšanas inhalators tiek lietots nekavējoties un pareizi.
Glābšanas inhalators (parasti zilā krāsā) ātri atvērs sašaurinātos elpceļus – pārliecinieties, vai tas tiek inhalēts pareizi. Ārstējošie medikamenti nav lietojami lēkmes laikā. Tie jālieto tikai tad, ja pienācis laiks ārstējošā inhalatora izmantošanai.

2. Saglabājiet mieru un nomieriniet bērnu.
Lēkmes var būt biedējošas, tādēļ saglabājiet mieru un rīkojieties klusi un pārliecinoši.
Uzmanīgi ieklausieties, ko bērns saka un ko viņš vēlas, jo viņam, visticamāk, tā jau ir bijis agrāk. Centieties taktiski novirzīt bērna domas no lēkmes. Bērnam lēkmes brīdī ir patīkami turēt kāda roku, bet nelieciet savu roku ap bērna pleciem, tas viņam var būt apgrūtinoši.

3. Palīdziet bērnam elpot.
Lēkmes laikā elpas vilcieni parasti ir ātri un sekli, tādēļ mudiniet bērnu elpot lēni un dziļi.
Lielākajai daļai cilvēku ir vieglāk sēdēt taisni vai nedaudz noliekties uz priekšu. Viņi var atspiest rokas pret ceļgaliem, lai atbalstītu krūškurvi, bet viņi nedrīkst gulēt uz muguras. Atlaidiet vaļīgāk ciešu apģērbu pie kakla un piedāvājiet bērnam siltu dzērienu, jo, strauji elpojot, mute kļūst sausa.

4. Nekavējoties izsauciet ārstu, ja…
• glābšanas inhalators nedod efektu pēc piecām vai desmit minūtēm,
• bērns ir uztraucies vai nespēj parunāt,
• bērns kļūst apātisks,
• rodas kaut mazākās šaubas par bērna veselības stāvokli.

Ja ārsts nav pieejams, nekavējoties izsauciet neatliekamo palīdzību. Gaidot palīdzību, atkārtojiet inhalācijas ar glābšanas inhalatoru – ja nepieciešams, ik pēc dažām minūtēm līdz efekta sasniegšanai.

PĒC LĒKMES

Nebaidieties, ka, izsaucot ārstu, esat izraisījis lieku satraukumu. Ārsts vislabāk pratīs novērtēt bērna stāvokli un noteikt turpmāko ārstēšanu.
Nelielām lēkmēm nevajadzētu traucēt bērna koncentrēšanos un iesaistīšanos skolas aktivitātēs. Tikko lēkme ir beigusies, mudiniet bērnu turpināt darboties kā parasti.

JUMS NOTEIKTI VAJADZĒTU ZIŅOT VECĀKIEM...

1. Ja bērnam ir nepieciešamība lietot glābšanas inhalatoru.
2. Ja fiziskas slodzes laikā bērnam parādās klepus, sēkšana vai čīkstēšana krūtīs.
3. Ja bērns izvairās no fiziskām nodarbībām, negrib vai nevar tajās piedalīties.
4. Ja bērns pēc smiešanās, aktīvākām kustībām starpbrīžos vai satraukuma brīžos klepo.
5. Ja bērnam ir grūtības lietot astmas medikamentus.

Ja kāds cits bērns ir atradis inhalatoru un to izmantojis, viņam nebūs nodarīts nekāds kaitējums, jo visi inhalējamie medikamenti ir pilnīgi droši.

Tā kā visus iespējamos gadījumus nav iespējams paredzēt, aicinām skolotājus radoši sadarboties ar ārstiem.

Palīdzību un konsultāciju varat saņemt pie alergologiem un pulmonologiem (skat. mūsu sadaļā PALĪDZĪBA)